Okuma Carbonite CBF140a teszt

Ígéretemhez híven ismét górcső alá vettem egy olcsó kategóriás orsót. Most az Okuma Carbonite CBF 140a típusú kurblira esett a választásom. Ez egy belépőszintű, 1 csapágyas nyeletőfékes orsó. Jelenlegi ára (2018) 6.175 Ft.

Kívülről sallangoktól mentes, egyszerű sötétszürke műanyag ház némi világosszürke beütéssel, műanyag dob 30-as monofil zsinórral feltöltve, +1 tartalék műanyag dob üresen. A dobokra a feliratozást matricával oldották meg, festésre már nem futotta. Tekerése könnyű, viszonylag sima futású, de a tekerőgomb túl kicsire sikeredett. A fékek jól működnek, a nyeletőfék ¼ tekerésre vált vissza. A nyelető ciripelő hangja nekem picit halknak tűnik, a Silstar-hoz képest mindenképp.

Az egyetlen golyóscsapágy természetesen a rotor tengelyén van és fém porvédővel ellátott, zárt csapágyat kapott. A tányérkerék két végén és a zsinórvezető görgőnél műanyagperselyek vannak. Mindenhol megfelelő mennyiségű kenőanyagot találtam.

Érdekes dobemelő technikát alkalmazott az Okuma ennél az orsónál. Egy elliptikus (ovális) fogaskerék végzi a feladatot, a dobtengelyt mozgató csúszka pedig egyenes. Ennek a tojás alakú fogaskeréknek megfelelően, a tányérkerék tengelyén lévő kisebb fogaskerék el van tolva az egyik irányba. Amikor szétszedtem, először csak pislogtam ezen a megoldáson, aztán azon kezdtem meditálni, hogyan fogom én ezt a két fogaskereket újra összeilleszteni. Szerencsére a tervezők gondoltak a karbantartókra és összejelölték őket. Az ovális fogaskeréken egy nyilacska van az anyagába öntve, a kicsin pedig egy apró piros pötty jelzi a kívánt pozíciót. Sosem gondoltam volna, hogy egy orsót valaha úgy kell összeraknom, mint egy autón a vezérlést, pontosan jelre rakva mindent. smile

Egyébként ez az elliptikus rendszer engem nem győzött meg. Nem olyan szépen egyenletesen fut, mint az előzőleg tesztelt Silstar, de lehet, hogy ezt csak a két golyóscsapágy hiánya okozza. A zsinórkép egyébként tűrhető, de a Silstar profilja nekem szebbnek tűnik a hagyományos dobemelő megoldás ellenére.

Az első fék 3 filclamellás, a fémlemezek sorjamentesek. A nyeletőfék szokásosan két klingelit lamellát kapott, amelyikből a kisebbiknek inkább csak kopás elleni védelem a szerepe. A nagyobbik viszont jól működik, kellően könnyűre és erősre tudjuk állítani. Jó pont az Okumának, hogy a ciripelő lemezke csavarral rögzített, törés esetén könnyű cserélni.

Rossz pont viszont, hogy a nyeletőfék állítógombjára egy gumiborítást pattintottak, ami elég lazán van rajta. Nekem már a kicsomagoláskor sikerült valahogy levernem róla. Rá kellene ragasztani, mert különben biztos, hogy a parton marad előbb-utóbb. Viszont csak valamilyen oldható ragasztás jöhet szóba, mert az orsó szétszereléséhez le kell venni.

Nézzük, mit ígér a gyártó:

  • gyorsan átváltó nyeletőfék
  • grafit dob
  • zöld zsinórral feltöltve (0.30)
  • 1 golyóscsapágy
  • precíziós elliptikus dobemelő rendszer
  • műanyag zsinór klip
  • grafit pótdob
  • esztergált bronz csiga
  • RESII: komputerrel kiegyensúlyozott rotor
  • Hydro block, vízzáró tömítés a fékrendszernél
  • nagyméretű zsinórvezető görgő

Nagyjából így van minden, egyedül ezt a Hydro block tömítést nem találtam sehol és lövésem sincs, hogy mit értenek alatta.

Az első teszthorgászaton az a néhány, két kiló körüli ponty, amit sikerült fognom vele, nem volt kihívás az Okumának, minden tökéletesen működött rajta.

Az orsó egyszerű, kevés meghibásodási lehetőséggel, az Okuma tervezői pedig a szokásos minőségben kivitelezték a belső mechanizmust. Az a néhány apróbb hiba, amit tapasztaltam, inkább csak bosszantó, de nem befolyásolja működését. Az elliptikus fogaskerékrendszer létjogosultságát meg majd az idő igazolja vagy cáfolja.

Közben a Silstar Tierra-t is leteszteltem élesben. Egy 3,5 kilós ponty és egy 6,5 kilós amur szépen megdolgoztatta mind a nyelető, mind az első féket, de az orsó problémamentesen tette a dolgát.

Nehéz döntenem a két orsó között, nem is vállalom ezt a feladatot! Mindkét orsónak vannak hibái. Az Okuma precízebben van összerakva, viszont a Silstar szebben, könnyebben működik a javítás után.

Na, de egy új orsót egyből javítani és átzsírozni, mint a Silstar esetében, nem túl bizalomgerjesztő dolog. Közben a Silstar leszerepelt, a cikk végén láthatjátok miért.