szeptember 18 2014

Tiszai keszegek

Valamikor 2006-ban voltunk utoljára horgászni az élő Tiszán, így elérkezettnek láttuk az időt egy újabb támadásra szőke folyónk ellen. 2008-ban ugyan kísérletet tettünk egy tiszai lógatásra, de akkor az áradás beszorított minket a tóra.

Valójában Laci barátom dobta fel a témát. A Land Roverjéből kiszerelésre került a füstgép, azaz teljes motorgenerált ejtettünk meg rajta, az új motort pedig be kell járatni. Egy ilyen Tisza-túra pont megfelelt a bejáratás első lépcsőjének. Mi lógatunk egyet, a motorba pedig beleteszünk több mint 300 kilométert, szép kényelmes tempóban. A kényelmes tempó annyira jól sikerült, hogy szinte többet álltunk, mint haladtunk, mert a 31-es utat aszfaltozták és rengeteg lámpával biztosított sávelterelés volt rajta.

Bejáratós

Az Albatrosz

A kiszemelt hely

Végül azért csak elértük a célunk, a tiszafüredi Albatrosz-kikötőt. Itt béreltünk egy 6 méteres csónakot és elkezdhettünk becuccolni. Szerencsére a csónakot Laci előző héten telefonon lefoglalta, mert különben már nem jutott volna. Négyen voltunk: Laci, Öcsike, párom és szerénységem, ennek megfelelően rengeteg holmival, de a csónak akkora volt, hogy minden belefért, így egy kanyarral ki tudtunk menni a folyóra. Biztonsági okokból érdemes egy ilyen túrán légmentesen zárható műanyag hordókba pakolni, amit lehet, hogy eső vagy felborulás esetén védve legyenek.

Szóval bepakoltunk a ladikba és irány a folyó! Utunk a Tisza-tó VIII. öblítő csatornáján keresztül vezetett ki a Tiszára, itt pedig jobbra fordulva a 8 éve nem látott régi helyet vettük célba. A Tisza-tó egy csodás terület, elképesztő állat és növényvilággal, de most a folyó volt a cél. Egy rövid óra alatt elértük a helyet, amit gyorsan birtokba is vettünk. Némi tereprendezés, sátorállítás és már indulhatott is a peca. Dél körül járhatott az idő, amikor az első felszerelés berepült. Feeder-bottal próbálkoztam csontival csalizva és pár perc múlva meg is lett az első tiszai dévér, olyan 20 dekás körüli.

Közben a többiek is végeztek a táborveréssel, berepültek a különböző csalikkal felajzott horgok, előkerültek a horgászszékek, a hideg sörök, némi házi pálinka és elkezdődött a lazítás. Csend, nyugalom, a Tisza lassan hömpölygő vize, a csodásan sűrű ártéri erdők, barátok körülöttünk, nem is kell ennél több az igazi pihenéshez!

Ennek a közelében voltunk

Kezdődik

Madártávlat

A következő pillanatban hatalmas zajjal szinte kirobbant a kanyarból egy óriási motorcsónak és egy vízisízőt húzva elszáguldott előttünk. Ezt még megfejelték valamilyen hátrafelé állított hangágyúkkal, amikből koncerteket is megszégyenítő hangerővel üvöltötte Nagy Feró a kommunista blokk indulóit.

Ettől fogva ez ment minden nap, bömbölő, száguldozó, vízisíelőket húzó motorcsónakok, üvöltő zenével. Na jó, nem mindegyikből szólt a zene, volt, amelyik teljesen kulturáltan csak elhúzott előttünk, az általuk vetett hullámok felkavarták a feneket, ez pedig mindig hozott néhány kapást.

Na, mindegy, az éjszaka és a délelőtt a miénk volt, mert a hajósok szerettek sokáig aludni. Délnél előbb ritkán kerültek elő. Később aztán kiderült, hogy rossz helyre jöttünk. A VIII. öblítő csatornától lefelé tábla tiltotta a vízisíelést, arra kellett volna mennünk. Természetesen ezt a táblát csak hazafelé vettük észre…

De térjünk vissza a horgászatra! Rakósbotot is vittem, az előttem lévő 6-7 méter mély, lustán forgó víz pedig ígéretesnek tűnt, mégsem sikerült apróbb keszegeken kívül mást fognom vele. Valójában az egész három napos peca alatt csak keszegeket fogtunk, azt a két 20 centis harcsapurdét, amit éjjel kishallal fogtam, említeni sem érdemes. A keszegek is szinte csak csontira jöttek, csemegére, pufira, gilisztára, meg a többi csodacsalira kapás is alig volt.

Laci és Öcsike csónakból pergetni is próbálkoztak, Öcsike még kuttyogtatni is elment, de eredményt ez sem hozott. Érdekes módon itt éjszaka megszűntek a kapások, egyedül a halszeletet piszkálta meg valami néha. Jöttek viszont a szúnyogok! Olyan intenzíven támadtak, hogy a vastagon kent Szuku sem bírta visszatartani őket. Az utolsó két nap már nappal is csíptek, rendesen megkeserítve a horgászatunkat. Legközelebb én csak akkor jövök ide, ha már túl hideg van a szúnyogok repüléséhez.

A kapástalan időszakokat bográcsolással, csónakázással töltöttük el, így végül hamar elrepült a három nap.

Az első tiszai keszeg

A purdé

Erre nem figyeltünk

Sajnos hiába került a Tisza-tó és a Tisza ezen szakasza nonprofit kezelésbe, mégsem képesek (vagy nem is akarják) a napijegyet 24 órás intervallumban adni. Magyarul: hiába csütörtök délben érek le a partra és csak akkor tudom megkezdeni a horgászatomat, a napijegyem mégis csütörtök 00 órától  éjfélig érvényes. A háromnapos jegy ugyanígy működik. Mivel mi háromnapos jegyet vettünk, választhattunk, hogy péntek 00 órától váltjuk és akkor csütörtökön egy fél napig csak bámuljuk a Tiszát, vagy csütörtöktől váltjuk és akkor szombat éjféltől kivesszük a botokat. Mindenképpen bukunk fél napot. Az is érdekes, hogy a napijegy alján, a kiállítás kelténél fel kell tüntetni az óra percet is, de a Tiszafüredi horgászboltos hölgy szerint akkor is 00 órától érvényes. Megpróbáltam levélben megkeresni az illetékeseket, de válaszra sem méltattak. Végül telefonos megkeresésemre elmondták, hogy tudnak a problémáról, de egyelőre nem szándékoznak változtatni rajta, mert az komoly bevételkiesést okozna. Tehát továbbra is 00-24 óráig lesznek érvényesek a napijegyek. A Balatontól kezdve egy csomó vízen működik már az igény szerinti időponttól kiállított napijegy, teljesen érthetetlen, hogy egy nemzetközileg elismert horgászvízen ez miért nem így van.

Rotyog a babgulyás

Bejárat a tóhoz

Kalandpark

Némi információ, ha valaki a Tisza-tóra vagy a mellette lévő Tisza szakaszra készülne:

A 3 napos jegy jelenleg (2014):                                               6.000 Ft.

A csónakbérlet:                                                                        3.500 Ft/nap

A csónak 6 m hosszú, 5 személyes és motor nélküli volt (a motort mi vittük).

Tollászkodás

Tavirózsa

Volt már rosszabb is

A végeredmény 10 kilónyi keszeg – főként dévér – lett. Kicsit csalódást okozott ez a tiszai lógatás és itt nem a halfogásra gondolok. Inkább ezt a gyönyörű természetet minduntalan megzavaró izomhajók és a velük járó ricsaj zavart. Legközelebb a felső-Tisza szakaszra, valahova Tiszabercel környékére tervezzük a túránkat. Ott talán csendesebb környezetet találunk.

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair