Suzuki Vitara Sidekick 1.6/16V

 

Kinőttük a kis 4×4-es Pandát, így egyre többet kacsintgattam a valamivel nagyobb kategóriájú, terepjáró képességekkel is bíró autók felé. Hosszas keresgélés (több mint egy év) után végül megtaláltam a nekem valót, ami kellően olcsó volt ahhoz, hogy megvegyük és kellően rossz, hogy olcsó legyen. 🙂

Ez egy ötajtós, 93-as évjáratú Suzuki Vitara lett. Pontosabban Suzuki Sidekick, mert a tengerentúlon ezen a néven hozták forgalomba. Egy Japánban gyártott és Kanadában forgalomba helyezett gép, ami ennek megfelelően fel is volt szerelve mindenféle földi jóval.

A Vitara

A Vitara…

Vagy Sidekick

vagy Sidekick

A tanyát is megjártuk

A tanyát is megjártuk

 

 

 

 

 

 

 

 

Négy elektromos ablak, elektromosan állítható tükrök, klíma, kézifékkiengedésre kapcsoló menetfény, tempomat, vonóhorog, meg valami fél ABS-szerű dolog, ami csak a hátsó fékekre hatott. Mai szemmel ez nem mondható túl sok extrának, de 93-ban, amikor forgalomba helyezték, szinte fullosnak számított.

Kicsit leharcolt volt az autó, a motorja füstölt és kopogott, a kaszni komoly lakatolás előtt állt, az első hajtás nem működött, a váltó ötödikben zúgott, még a szimmetrikus kanadai fényszórók voltak benne, szóval egy igazi felújítási alapnak való verda volt és ez is volt a tervem vele. Persze a tervek azért vannak, hogy füstbe menjenek, de erről majd később, most lássuk a száraz tényeket:

Az erőforrás egy 1.6/16V hengerenkénti befecskendezéses benzinmotor 71kW/97LE teljesítménnyel, ami alapjában véve elég is neki, amíg meg nem pakoljuk alaposan vagy rá nem akasztunk egy lakókocsit.

A fogyasztása 8-10 l/100 km vegyesben (saját tapasztalat)

A hajtáslánca: állandó hátsókerék hajtás, kapcsolható első kerékkel, szabadonfutós első agykapcsolókkal és felezővel. Az agykapcsolók lehetnek automaták és kézi kapcsolásúak is.

Gyengécske motor

Gyengécske motor

Egyszerű belső

Egyszerű belső

Közepes csomagtér

Közepes csomagtér

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha valaki ezt a rendszert nem ismerné, nagyjából leírom a működését:

Tehát a váltó végén van egy osztómű, ami alapállásban (2H) csak a hátsó tengelyt hajtja. Bekapcsolt négykerék hajtásnál (4H) elkezdi hajtani az első tengelyt is és ekkor bekapcsol az első kerekeknél lévő automata agykapcsoló, vagy ki kell szállnunk és bekapcsolni a kézit. Ezek után még bekapcsolhatjuk a felezőt (4L) és ekkor már kevés akadály van a Vitara előtt! 🙂 Van még egy (N) fokozat is, ez az üres és vontatáskor szokták használni.

Az automata agykapcsolókat a sárdagasztás után úgynevezett kitolatással kell kikapcsolni! Ez úgy működik, hogy a terepváltó kart (2H) állásba kapcsoljuk és tolatunk 5-10 métert. Ez idő alatt egy jól működő agykapcsoló ki is kapcsol. Ennek ellenőrzését csak aláfekve tudjuk megejteni. Kikapcsolt agyaknál az első féltengelyeket kézzel el kell tudnunk forgatni. A kézi agyat értelemszerűen csak kiszállva lehet kikapcsolni, viszont ellenőrizni szintén így lehet. Persze nem kell ezeket minden alkalommal ellenőrizni, de időnként vagy egy használt autó vásárlásánál ajánlott, mert hajlamosak beragadni (nekem be volt, ezért nem működött). Beragadás esetén a szétszerelés, kimosás és újrazsírozás általában segít rajta, de csak hidegben is lágy kenőanyagot szabad használni. A féltengelycsuklókhoz használatos, kis tasakokban kapható molibdén szulfidos zsír megfelel hozzá.

Mi is a szerepe ezeknek az agykapcsolóknak? Amikor kikapcsoljuk a négykerék hajtást, attól még haladáskor a kerekek forgatják a féltengelyeket és az első differenciálművet. Ezek az agykapcsolók leválasztják a féltengelyekről az első kerékagyakat, így az első kerekek szabadon tudnak forogni. Gyakorlatilag ilyenkor az egész első hajtásrendszer áll, ezzel elkerülve a felesleges kopást, és még némi fogyasztáscsökkentő hatása is van.

Még egy fontos tudnivaló erről a típusú hajtásláncról! NEM, ismétlem, NEM szabad bekapcsolt 4×4 hajtással közlekedni száraz szilárd burkolatú úttesten! Mivel ebben a rendszerben nincs középső differenciálmű, ezért száraz aszfalton az egész rendszer képes összeakadni, aminek előbb-utóbb valamilyen törés lesz a vége. Tehát csak havas, jeges aszfalton vagy földúton használjuk.

Kiváló peca autó

Kiváló peca autó

Fér bele cucc bőven

Fér bele cucc bőven

A Mangels felnik ET-12

A Mangels felnik ET-12!

 

 

 

 

 

 

 

 

De térjünk vissza magára az autóra. A Vitara szerintem kellően kényelmes (a Panda után mindenképp :)), könnyű vezetni, ha pedig az alvázkeretes terepjárókra jellemző billegést megszoktuk, már a halálfélelem is elmúlik. 🙂 A kormánymű egy kicsit túlszervózott, ami terepen és parkolásnál előny, nagyobb sebességnél viszont eléggé kellemetlen. A doboz formájú kaszni belülről elég tágas, kényelmes a beszállás, viszont a szállítható öt személy ellenére hátul inkább csak két fő fér el kényelmesen. Ez mázsa körüli horgászokra értendő. 🙂 A csomagtér elég nagy, ha meg előredöntjük a hátsó üléseket, akkor bődületes. Alapjában véve ideális horgászautó. Én kiegészítettem egy nagyméretű tetőboksszal és így a leghosszabb botom is belefért mindenféle kötözgetés nélkül. A Skif sátras utánfutónkat meg szinte meg sem érezte. Egyszer sikerült csak elakadnom vele, de ez az én figyelmetlenségemből, teljesen száraz úton történt. Túl közel mentem egy meredek árokparthoz és belecsúsztam a jobb oldalával. Felült az alvázon és már csak egy traktor tudott segíteni rajtunk.

Az autó megvétele után a hazaúton feltűnt egy enyhe rázkódás 80 fölötti sebességtartományban. Átvizsgáláskor kiderült, hogy a jobb első kerékagycsapágy kuka és hogy 3 cm-es acél szélesítő pogácsák vannak a kerekek mögött. Vettem egy garnitúra gyári tőcsavart és kiszereltem a pogácsákat. A rázkódás csökkent, de nem szűnt meg teljesen, viszont az autónak olyan „buta” kinézete lett. Gyorsan beszereztem hozzá egy garnitúra ET-12-es Mangels felnit, de ez meg kilógott vagy 3 centit a sárvédő alól. Komoly kinézete lett a gépnek, de állandóan összeverte sárral az oldalát, lehúzott ablaknál pedig még a kaszniba is beszórta. Végül sikerült beszereznem hozzá egy garnitúra 5 centis gyári szélesítést, így megoldódott a probléma.

Mivel a Vitara már egy fokkal komolyabb kategóriába tartozik, mint a Panda, nem bírtam ellenállni egy jó ajánlatnak (no meg a kényelemnek) és vettünk egy lakókocsit. Első hosszabb utunk Túrtőre vezetett és ekkor szembesültünk a ténnyel, hogy ez már sok ennek az autónak. Négyen mentünk, teljes horgászfelszereléssel, 600 kg-os lakókocsival, közepes szembeszéllel és 80-nál többet nem ment. Ez még nem is lett volna probléma, de sajnos ezt a sebességet is csak padlógázon tudta tartani.

Kellett a szélesítés

Kellett a szélesítés

Ezt még bírta...

Ezt még bírta…

Ezt már nehezen

Ezt már nehezen

 

 

 

 

 

 

 

 

Itt lett vége a Vitara felújítási projektnek és elkezdtem nézelődni a nagyobb kategóriájú terepjárók felé. Ettől függetlenül 2 évig használtuk, ez idő alatt kb. 6 ezer km-t tettünk bele és a már vásárláskor is meglévő hibáin kívül semmi baja nem volt.

Szóval én horgászautónak csak ajánlani tudom, de a vételnél körültekintőnek kell lenni, mert már a korukból adódóan is elég sok leharcolt darab van eladósorban.

 

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair