Okuma Carbonite CBF140a teszt

Ígéretemhez híven ismét górcső alá vettem egy olcsó kategóriás orsót. Most az Okuma Carbonite CBF 140a típusú kurblira esett a választásom. Ez egy belépőszintű, 1 csapágyas nyeletőfékes orsó. Jelenlegi ára (2018) 6.175 Ft.

Kívülről sallangoktól mentes, egyszerű sötétszürke műanyag ház némi világosszürke beütéssel, műanyag dob 30-as monofil zsinórral feltöltve, +1 tartalék műanyag dob üresen. A dobokra a feliratozást matricával oldották meg, festésre már nem futotta. Tekerése könnyű, viszonylag sima futású, de a tekerőgomb túl kicsire sikeredett. A fékek jól működnek, a nyeletőfék ¼ tekerésre vált vissza. A nyelető ciripelő hangja nekem picit halknak tűnik, a Silstar-hoz képest mindenképp.

Semmi csicsa

Íme a belső

Nyomórugó a felkapókarnál

 

 

 

 

 

 

 

 

Az egyetlen golyóscsapágy természetesen a rotor tengelyén van és fém porvédővel ellátott, zárt csapágyat kapott. A tányérkerék két végén és a zsinórvezető görgőnél műanyagperselyek vannak. Mindenhol megfelelő mennyiségű kenőanyagot találtam.

Az egy csapágy

A hézagolás megfelelő

Perselyezett zsinórgörgő

 

 

 

 

 

 

Érdekes dobemelő technikát alkalmazott az Okuma ennél az orsónál. Egy elliptikus (ovális) fogaskerék végzi a feladatot, a dobtengelyt mozgató csúszka pedig egyenes. Ennek a tojás alakú fogaskeréknek megfelelően, a tányérkerék tengelyén lévő kisebb fogaskerék el van tolva az egyik irányba. Amikor szétszedtem, először csak pislogtam ezen a megoldáson, aztán azon kezdtem meditálni, hogyan fogom én ezt a két fogaskereket újra összeilleszteni. Szerencsére a tervezők gondoltak a karbantartókra és összejelölték őket. Az ovális fogaskeréken egy nyilacska van az anyagába öntve, a kicsin pedig egy apró piros pötty jelzi a kívánt pozíciót. Sosem gondoltam volna, hogy egy orsót valaha úgy kell összeraknom, mint egy autón a vezérlést, pontosan jelre rakva mindent. 🙂

Nem a fotó torz, a fogaskerék ovális 🙂

Eltolt kis fogaskerék és egyenes csúszka

Szerencsére összejelölték

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egyébként ez az elliptikus rendszer engem nem győzött meg. Nem olyan szépen egyenletesen fut, mint az előzőleg tesztelt Silstar, de lehet, hogy ezt csak a két golyóscsapágy hiánya okozza. A zsinórkép egyébként tűrhető, de a Silstar profilja nekem szebbnek tűnik a hagyományos dobemelő megoldás ellenére.

Az első fék 3 filclamellás, a fémlemezek sorjamentesek. A nyeletőfék szokásosan két klingelit lamellát kapott, amelyikből a kisebbiknek inkább csak kopás elleni védelem a szerepe. A nagyobbik viszont jól működik, kellően könnyűre és erősre tudjuk állítani. Jó pont az Okumának, hogy a ciripelő lemezke csavarral rögzített, törés esetén könnyű cserélni.

Soklamellás első fék

Normál nyeletőfék

Csavarozott ciripelő lemez

 

 

 

 

 

 

Rossz pont viszont, hogy a nyeletőfék állítógombjára egy gumiborítást pattintottak, ami elég lazán van rajta. Nekem már a kicsomagoláskor sikerült valahogy levernem róla. Rá kellene ragasztani, mert különben biztos, hogy a parton marad előbb-utóbb. Viszont csak valamilyen oldható ragasztás jöhet szóba, mert az orsó szétszereléséhez le kell venni.

Ez a gumi könnyen leesik

A zsinórképek

Melyik a jobb? Idővel kiderül!

 

 

 

 

 

 

Nézzük, mit ígér a gyártó:

  • gyorsan átváltó nyeletőfék
  • grafit dob
  • zöld zsinórral feltöltve (0.30)
  • 1 golyóscsapágy
  • precíziós elliptikus dobemelő rendszer
  • műanyag zsinór klip
  • grafit pótdob
  • esztergált bronz csiga
  • RESII: komputerrel kiegyensúlyozott rotor
  • Hydro block, vízzáró tömítés a fékrendszernél
  • nagyméretű zsinórvezető görgő

Nagyjából így van minden, egyedül ezt a Hydro block tömítést nem találtam sehol és lövésem sincs, hogy mit értenek alatta.

Az első teszthorgászaton az a néhány, két kiló körüli ponty, amit sikerült fognom vele, nem volt kihívás az Okumának, minden tökéletesen működött rajta.

Az első hal vele

Egy compó is megnézte 🙂

Tökéletesen működött

 

 

 

 

 

 

 

 

Az orsó egyszerű, kevés meghibásodási lehetőséggel, az Okuma tervezői pedig a szokásos minőségben kivitelezték a belső mechanizmust. Az a néhány apróbb hiba, amit tapasztaltam, inkább csak bosszantó, de nem befolyásolja működését. Az elliptikus fogaskerékrendszer létjogosultságát meg majd az idő igazolja vagy cáfolja.

Közben a Silstar Tierra-t is leteszteltem élesben. Egy 3,5 kilós ponty és egy 6,5 kilós amur szépen megdolgoztatta mind a nyelető, mind az első féket, de az orsó problémamentesen tette a dolgát.

Nehéz döntenem a két orsó között, nem is vállalom ezt a feladatot! Mindkét orsónak vannak hibái. Az Okuma precízebben van összerakva, viszont a Silstar szebben, könnyebben működik a javítás után.

Na, de egy új orsót egyből javítani és átzsírozni, mint a Silstar esetében, nem túl bizalomgerjesztő dolog.

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair