Discovery javítások 2. felvonás

Mint azt már írtam, a hibák száma a végtelen felé közelít. Íme, az újabb javításlista, köztük néhány hajmeresztő is:

Horgászatból hazafelé jövet (lakókocsival együtt) eltörött a bal hátsó lengéscsillapító, beszorult a kerékhez és szövetig vájta a gumi oldalát, mire megálltam. Teljes letörés után tovább tudtunk haladni.

Elkezdett csikorogni az ékszíj, vízpumpa csere, de a szíj továbbra is csikorog, pedig még 1000 km sincs benne. Na, mindegy, szíjcsere: Dayco helyett Gates, csikorgás megszűnt. Egyelőre!

Furcsa zörgés bal hátulról, mintha a kipufogó dobban lenne leszakadva valami, de nem lehet, mert fékezéskor elhallgat. Kocsi bakra, kerék le és döbbenet! A fékbetét szinte leesztergálta a féktárcsa agyrészét! Nem sok híja volt már, hogy az egész tárcsa leszakadjon és ezzel megszűnjön bal hátul a fékhatás. Értetlenül állok a dolog előtt, mígnem leszerelem a féktuskót és fény derül a hiba okára. Ilyen idióta megoldással még nem találkoztam! A betétet nem rögzíti semmi más, csak a féktuskóba kiképzett enyhén rádiuszos rész. Fölülről viszont egy acélrugó állandóan nyomja, hogy ne zörögjön. Ebbe a rádiuszos részbe az idők során egy vájat kopott, ettől viszont a betét egyre mélyebbre csúszott, végül elérte a féktárcsa agyrészét és elkezdte koptatni, egy esztergakéshez hasonlatosan.

Jobboldalt is ez volt a helyzet, de ott még nem érte el a tárcsát a betét. 2 db féktárcsa, 2 db féktuskó és egy garnitúra betét oldotta meg a problémát. Figyelem! Ennek a hibának az előjelei kívülről is jól láthatóak! Ha a féktárcsának a külső szélét már nem koptatja a betét, tehát egy rozsdás csík látható körben, akkor már kopott a féktuskó, cserélni kell! A képeken jól látható ez a sáv.

Legyalult féktárcsa

Legyalult féktárcsa

Ez a kopás okozta

Ez a kopás okozta

A következő hiba aprónak tűnik, de a motorra nézve végzetes is lehetett volna. Letörött a nívópálca csövének a rögzítő füle. Szerencsére rendszeresen ellenőrzöm az olajszintet és észrevettem, hogy lötyög a cső, illetve már majdnem kiesik a blokkból. Ha ez egy autópálya-tempónál kiesett volna, a motor percek alatt kinyomta volna az olajat a nyíláson, a többi már mellé képzelhető…

 

 

 

Ez a motor a végét járja

Ez a motor a végét járja

A balatoni horgászatunknál lefelé menet az M7-es autópályán, 110-es tempónál elkezdett füstölni a gép, majd leállt. Visszahűlés után beindult, de azóta feketén füstöl. Mértünk egy kompressziót és gyalázatos eredményeket produkált. A mérőpapíron az ötödik mérés, az egyes hengert mutatja, kevés olajjal feltöltve. A jól látható kompressziónövekedés kopott gyűrűkre és hengerre utal. Ezt bizony minimum gyűrűzni kell, sőt, akár gyűrűtörés is lehet benne. A kartergáz annyira megnőtt, hogy a turbó szívócsövébe vezetett csatlakozásnál hangosan fütyülve áramlik a gáz és hordja bele a motorolajat is rendesen. Valószínűleg ez okozza azt a hibát, hogy kánikulában, teljesen bemelegedett motornál, 3000-es fordulat fölött magától elkezd pörögni a motor, hiába veszem el a gázt. Szerencsére eddig még sikerült kifékeznem, de betettem egy vágószerszámot a kesztyűtartóba, hogy probléma esetén el tudjam vágni a turbó nyomóoldali gumicsövét. Az erős kormolást a porlasztócsúcsok kokszosodása okozta. Tisztítás után már csak a motor kopásából adódó füstölés maradt.

 

A tervezés csúcsa! Műanyag, belül üreges légtelenítő csavar.

A tervezés csúcsa! Műanyag, belül üreges légtelenítő csavar.

 

Egy csatornapecából hazafelé felforrt a hűtővizem. Kiderült, hogy a hűtőn lévő műanyag légtelenítő csavarnak letörött a feje és kinyomta a vizet. A beletört csonkot egy csavarhúzóval és egy fogóval sikerült kipiszkálnom. Visszahűlés után felöntöttük csatornavízzel, Laci pedig hozott egy csavart bele az övéből, így sikeresen hazaértünk. Úgy tűnik, nem lett hengerfejes. Az hagyján, hogy műanyagból van a légtelenítő csavar, de hogy miért kellett a közepét üregesre csinálniuk az angoloknak, az rejtély. Beszereztünk réz csavarokat és kicseréltük.

 

 

 

Otthon derült ki, hogy a két hátsó ablakot nem lehet felhúzni, még nem tudom mi a baja. Az interneten kutakodva valószínűsíthető, hogy a vezérlő elektronikában elengedett néhány forrasztás, azért nem működnek a hátsó ablakok.

Időközben a Laci motorját meggeneráloztuk. A motor sajnos már fúrva volt, ráadásul a második túlméretre és úgy elkopott ismét, hogy nem adta ki a harmadikat. Állítólag van negyedik is, de én nem találtam a neten, ezért meg lett hüvelyezve és most alapméretről indul megint. A főtengelye cserélve lehetett, mert nem kellett köszörülni. Szerencsére a hengerfejet nemrég újították fel, ezért ahhoz sem kellett nyúlni.

Lacié is kuka

Lacié is kuka

Az övével kezdtük

Az övével kezdtük

Hüvelyezett motor Std. dugattyúkkal

Hüvelyezett motor Std. dugattyúkkal

 

 

 

 

 

 

Elérkezett az én motorgenerálomnak is az ideje! Motor ki, váltó-osztómű ki. A motor még alapméretes, de iszonyú válla van a hengereknek. A gépműhelyben kiderül, éppen csak kiadja a harmadik túlméretet. A főtengelyt köszörülni kell, de az első túlméretbe belefér. Újabb probléma, a hajtókarok csapszegperselyei teljesen elkoptak, az egyik meg is fordult. Mivel ezek trapéz hajtókarok, a gépműhelyes nem tudja megcsinálni, el kell vinnem egy másikba, de meg kell várni, amíg az alkatrészek megérkeznek Angliából. Ez most közel két hét volt, mert olyan alkatrészeket is rendeltem, ami nem volt raktáron. A hajtókar perselyezésnél ismét rossz hír: az, amelyikben megfordult a persely, kuka, nem lehet javítani.

Kibelezve

Kibelezve

Standard volt még a motor

Standard volt még a motor

De csak a 3. túlméretet adta ki

De csak a 3. túlméretet adta ki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amíg a motor gépműhelyben van, szétkapom a hengerfejet és egy kisebb generált megejtek rajta. Kézzel becsiszolom a szelepeket, szelepszár szimeringeket cserélek. Egy himba is cserére szorul, mert kiesett alóla a szelep kopó pogácsa és a szelep szára összeverte. A széttört pogácsát megtaláltam a karterben. A generál közben elvittem az osztóművet is felújíttatni. Összes csapágy, szimering, O-gyűrű csere és hézagolás. A szerelő srác szerint úgy 500e km lehetett benne, de a lézergravírozott szám alapján ez már nem az eredeti osztóműve a gépnek. Mindegy, reméljük, megszűnik a visítás. Közben egy kis malőrt is elkövetek.

Amíg az osztómű javítás alatt van, kiveszem a váltó olajszivattyúját ellenőrzésre. Néhány kisebb karcolástól eltekintve nincs különösebben megkopva, ezért némi pasztával megkenve visszaszerelem. Volt alatta egy vékony, műanyag tömítés, de a paszta miatt kihagyom. Ez öreg hiba volt! Amikor kész lett az osztómű és össze akartam tolni a kettőt, a pozicionáláshoz el kellett volna forgatnom a nyelestengelyt, de nem mozdult. Forgatom jobbra-balra a nyelest, kb. 1 centit fordul és megakad. Pánikhangulat! Ijedtemben leszedem a nyelestengely csapágyházát, de nem látok semmit. Hívom a szerelő srácot, neki sincs ötlete, vigyem el hozzá, ha nem jutok dűlőre. Csinálok egy kávét, leülök és megpróbálom végiggondolni, mitől akadhatott meg az egyébként hibátlan váltó. Megnézek egy rajzot is róla és beugrik a szikra! Az olajszivattyú! Gyorsan lekapom a fedelét és láss csodát, minden működik rendesen. Nem szabad kihagyni a tömítést, mert hézagoló szerepe is van, nélküle megszorul.

Közben kiderült, hogy a nyelestengely csapágya már kezd berágódni, ezért cserélni kell. A szerelő srác szerint le kell vágni róla a görgőkosarat és utána leütögetni, mert általában könnyen lejön. Hát ez nem jött! Ütögetem jobbról-balról, de nem indul meg. Abbahagyom a kínlódást, inkább összeütök egy lehúzót hozzá.

Berágódott csapágyfészek

Berágódott csapágyfészek

A lehúzás pillanata

A lehúzás pillanata

és az összetákolt lehúzó

és az összetákolt lehúzó

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy barátom autószerelő apukájától örököltem néhány régi, még a keleti blokk autóihoz való lehúzót, ebből az egyik felhasználásával kb. 2 óra alatt elkészítem a számomra megfelelőt. Pikk-pakk le is jött vele a csapágy. Azért jó erősen rajta volt, ütögetve, melegítés nélkül sosem jött volna le. Na, mindegy, ez is kész van. Gyári Timken csapágyat kapott, egy darabig nem lesz vele gond. Sikerül egy bontott hajtókart és egyben egy szelephimbát is beszereznem. Gyorsan megperselyeztettem ezt is, folytatódhat a generál. Ideje is volt már, a gépműhelyes kész van a fúrással, hónolással, a főtengely is kész, lehet összefűzni a motort.

Megforgott csapszegpersely

Megforgott csapszegpersely

Szétvert himba és a pogácsa

Szétvert himba és a pogácsa

Piros autóhoz, piros motor illik :)

Piros autóhoz, piros motor illik 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Végre bekerült a motor a helyére, be is indult, ahogy kell. Szépen jár a gép, de gyenge, nem húz. Laciéból átteszem a porlasztócsúcsokat és rögtön megjönnek a lovak. Gyorsan veszek négy bontottat, bár ezek az EDC vezérlésű automata váltós szériából valók, ezért az egyiken elektromos jeladó is van, de működik velük a motor tökéletesen. Még a termosztátot kell kicserélnem, mert valószínűleg betett neki a csatornavíz és nyitva maradt, de ez már bagatell tétel.

Újra szól a négyhengeres

Újra szól a négyhengeres

Valeo kuplung

Valeo kuplung

Ez meg talán Borg & Beck volt

Ez meg talán Borg & Beck volt

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuplungot is cseréltem, gyári Valeo került bele, de be kell látnom, hogy ezzel jóval keményebb lett a pedál, mint a benne lévő noname szerkezettel volt. A Laciéban Sachs van, na, az az igazán lágy, könnyű szerkezet! Aki érzékeny a pedál keménységére vagy hölgy is vezeti az autóját, inkább a Sachs-ot válassza! Kicsivel több mint egy év telt el a Discovery megvétele óta, ezalatt beletettünk kb. 3.000 km-t, több százezer forintot és több száz munkaórát.. A munkáknak még koránt sincs vége, de ha véletlenül épp nem találok rajta javítani valót, akkor csinálok magamnak.

Most például sikerült szereznem egy Mercedes Vito dízel álló/elő fűtést, valahogy bele kell applikálnom. Mivel ez a vizet melegíti és az autó saját fűtőrendszerét használja, nem árt beépíteni hozzá egy második akkumulátort is, hogy a hideg téli horgászatok alatt ne fázzon az asszony sejhaja. 🙂

Mindezek ellenére még mindig úgy gondolom, hogy megérte/megéri ezzel az autóval foglalkozni. Bár mostanra már elértem azt a lélektani határt, amikor már nem szabad eladni az autót, mert sosem fog megtérülni a befektetett pénz és munka, de sebaj, minimum tíz évre tervezem megtartani a gépet, aztán majd meglátjuk. 🙂

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair