Discovery javítások 3. felvonás

Szerencsére, vagy talán a jól végzett munkák eredményeként, egyre kevesebb hiba adódik a Discovery-n. Persze egy több mint húsz éves gépnél mindig lesznek hibák és ez független attól, hogy ki gyártotta. Legyen az német, japán vagy akár francia autó, ennyi év használat alatt elfáradnak az alkatrészek, időnként javítani, cserélni kell azokat.

Akkor lássuk a 2016-os sorozatot:

A motorgenerál után kb. 1000 km-rel eldurrant az első főtengely szimeringem. Jó, hogy csak 30 km-re voltunk az otthonunktól, így fél liter olaj utántöltésével hazajutottunk. Nem tudom, mi volt a gond, az egyik oldala teljesen elkopott, kitöredezett a gyári szimeringnek. Vagy én ütöttem fel rosszul, vagy valami hibája volt. Kapott ismét egy eredetit, azóta jó.

Javuló tendencia

Eldurrant szimering

A lakókocsi csatlakozásakor időnként nem működött a hátsó világítás, csak ha megmozgattam a biztosítéktábla mögötti kábelköteget. Végül kiszereltem az egész biztosítékdobozt, minden csatlakozót megtisztítottam (néhány oxidálódott volt), azóta ez is jó.

Lacinál jelentkezett egy melegedési probléma. A nyári kánikulában, erősebb terhelésnél (emelkedő, lakókocsi) elkezdett fölfele kúszni a vízhőfokmérő mutatója. Sejtettem, mi a probléma. Levettük a díszrácsot és valóban, a klímahűtő lamellái szinte teljesen el voltak tömődve. Kitisztítottuk, átfúvattuk sűrített levegővel és most már nincs probléma.

Egy horgászat alkalmával beköltözött egy egér a Landyba. Egyébként ez már többször előfordult, mert nyitott csomagtérajtóval szoktam állni a parton és a Disco hátulját használom csalizásra. Úgy tűnik, a pockok, egerek nem tudnak ellenállni az etetőanyagok illatának. Már rendszeresítettem egy állandóan beélesített egérfogót, ami sikeresen el is kapja a hívatlan látogatókat. A legutóbbi egér után, egy gyújtás ráadáskor hallottam, ahogy kisült egy biztosíték. Gyorsan átnéztem mindent és kiderült, hogy a hátsó elektromos ablakemelők nem működnek. Egyből a kis rágcsálóra gondoltam, talán megéhezett némi rézdrótra. Otthon szétkaptam a vezetékeket, hamar rájöttem, hogy a bal hátsó ajtóban van a zárlat, majd további vizsgálódással megállapítottam, hogy a gyanúsítottnak semmi köze nem volt hozzá (bár szegénynek ez már mindegy, az ítéletet végrehajtották).

Beélesített egérfogó

Egérfészek az ablaktörlő alatt

Ezeket kellett forrasztani

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ajtóban lévő vezeték beszorult az ajtóhatárolóba, a nyitogatástól kidörzsölődött és ez okozta a zárlatot. Valószínűleg valaki valamit már javított az ajtóban és nem jó helyen vezette el, illetve rosszul rögzítette a kábelt. Szigetelés és visszahelyezés után már nem veri ki a biztit, de továbbra sem működik egyik hátsó ablak sem. Régebben is előfordult, hogy időnként nem lehetett fel- vagy lehúzni hátul az üvegeket, aztán ha belementem egy döccenőbe, újra működni kezdtek. Némi internetes kutakodás után megtaláltam, hogy ez egy újabb gyári hiba és az ablakemelők vezérlőegységében lévő néhány forrasztás elrepedése okozza. Természetesen nálam is ez volt a hiba, annyival megfejelve, hogy a zárlat miatt egy szélesebb lemez áthidaló is átégett a nyáklapon. Egy vezeték beforrasztásával és a repedt forrasztás újraónozásával sikerült orvosolni a problémát. A vezérlő egység kiszerelése kicsit trükkös, de alapvetően egyszerű, íme egy video róla:

https://www.youtube.com/watch?v=kt6odNB3c8s

Mindkét Disco kapott négy új gumit. Az én választásom a Yokohama Geolandar G012 gumira esett, 235/70R16-os méretben. Ez tökéletesen megfelel aszfaltara és arra a terepre, amerre legtöbbet járok. Laci bedurvult és a túrtői dagonyára gondolván az Insa Turbo Special Track nevű gumiját választotta. Ez egy brutális terepgumi, több mint két centis bordamélységgel. Terepen kiváló, ennek megfelelően aszfalton eléggé kellemetlen vele közlekedni.

A Yokohama

A brutális Insa Turbo

Az én gumicserém után jelentkezett egy eléggé erős berázás 80-90 km/h sebesség fölött. Tudtam, hogy nem a legjobbak a lengéscsillapítóim és be kellett látnom, hogy eljött a csere ideje. Kapott négy új Kayaba lengéscsillapítót, azóta hibátlanul suhan a Landy, megszűnt minden rázkódás.

Mint minden dízel, az enyém is nehezen melegszik télen, ráadásul a túlméretezett hűtőrendszer miatt (a sivatagban jól jön), ha alapjáraton jár a motor vagy terepen lassan haladok és megy a fűtés, szép lassan visszahűl a rendszer. 2016 kicsit keményebb telén egy horgászat alkalmával kipróbáltam, hogy eltakarom a hűtőt és leveszem a ventilátort. Semmivel sem melegedett gyorsabban és a parton araszolgatva, a fűtést nyomatva így is visszahűlt. Kora délután, amikor elindultam hazafelé, megenyhült az idő, de a hőfokjelzőm csak egy kicsit ment följebb és még a középső tartományban maradt, pedig eléggé tapostam neki. Aztán egy kamion előzésénél, kb. 120-as tempónál elszabadult a pokol! Orrán-száján elkezdett ömleni a gőz a motorháztető alól! A hőfokmérőm továbbra is középen állt!

Gyorsan félreálltam és felnyitottam a géptetőt. Persze, hogy a túlfolyótartály kupakjának apró szelepén keresztül nyomta a gőzt ezerrel. Sokat nem tudtam tenni, időnként beindítottam pár másodpercre, hogy ne ragadjon meg a motor és a maradék vizet egy kicsit megforgatva gyorsabban hűljön vissza. Így is több mint tíz percig nyomta kifelé, gyakorlatilag majdnem az összes hűtővíz kiforrt belőle. A 11 literes rendszerbe 10 litert töltöttem bele, mire tele lett. Köszönet az Ócsai lakóparknál élő kedves hölgynek, aki sorban hordta nekem egy műanyagflakonban a meleg vizet! Szerencsére a motornak nem lett baja.

Nem értettem, hogy mi történt, miért nem jelezte a hőfokmérő a túlmelegedést. A műszer elméletileg jó, mert amikor régebben letört a hűtőn lévő műanyag légtelenítő csavar teteje és kinyomta a vizet, egyből fölugrott a fölső vonalig. Próbáltam letesztelni a jeladót úgy, hogy belelógattam forrásban lévő vízbe, de nem jelzett semmit, a műszer meg sem mozdult. Szereztem egy másik jeladót, azt is vízbe lógattam és az sem jelzett semmit. Itt megállt a tudományom! Ha beszerelem a helyére, mutat, ha kiszerelem és úgy tesztelem, nem mutat. Végül az elektromos kapcsolási rajzot hosszasan böngészve jöttem rá, hogy nem is jó hőmérséklet jeladót próbálok tesztelni! Kiderült, hogy két jeladó van, az egyik a hengerfej tetején középen (ezt próbáltam tesztelni), a másik pedig a termosztátház oldalában van, jól eldugott helyen. Ez utóbbi vezérli a műszert. A hengerfej közepén lévőnek valójában csak az EDC vezérlésű autóknál van szerepe, nekem valószínűleg csak dísznek van ott.

Ezt tesztelgettem..

ez helyett

A tesztlabor

 

 

 

 

 

 

Kiszereltem most már a valódi hőmérséklet jeladót és leteszteltem. Ez bizony rossz volt, 120 °C hőmérsékletnél középen állt a műszerem! Tehát ezért nem láttam, hogy már forr a hűtővizem! Vettem egy új Bearmach jeladót, aminek a csomagjában valójában egy FAE típusú volt. Beszerelés előtt leteszteltem 120 °C olajban és jött a pofáraesés! Éppen hogy csak egy kicsit volt feljebb a műszer mutatója a középállástól! 140-150 °C-nál ment bele a pirosba! Kiderítettem a gyári elektromos szervizkönyvből, hogy előírás szerint 17-136 ohm közötti ellenállást tud kijelezni a műszer. 136 ohm a hideg és 17 ohm körüli a forró jelzés. Az új jeladón 130 °C-nál 23 ohm ellenállást mértem, így nem csoda, hogy nem jelez a műszer még pirosat sem.

Étolaj mint hőközeg

130°C és..

pirosban a műszer

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy szabályozható ellenállással (üzemanyag szintmérő) beállítottam 17 ohmot és láss csodát, rögtön felment a műszer mutatója a fölső fehér vonalig! Tehát a műszer jól működik. Úgy gondoltam, egy próbát megér és vettem egy Facet típusú utángyártott jeladót, komoly 1.700 Ft-ért. Láss csodát, ez működött a legjobban! A tesztelés során 55 °C-nál 136 ohm, 130 °C-nál 17,7 ohm ellenállást mértem, ami pont megfelel a gyári adatoknak, sőt jobb, mint a Laci eredeti gyári jeladójának az eredményei (hát igen, az is már több mint 20 éves). Beépítés előtt összetákoltam a Disco elején egy laboratóriumot és ott is leteszteltem a jeladót, hogy lássam a műszeren a különböző hőmérsékletekhez tartozó mutatóállást.

Megint jött egy pofáraesés! A műszer mutatója 60-70 °C-nál beállt középre és ott is maradt 110 °C-ig! 120 °C-nál érte el a fölső fehér vonalat és végül 130 °C-nál a pirosat. Elvégeztem ezt a tesztet a Laci gépén is és pont ugyanezeket az értékeket kaptam. Tehát vagy mindkét műszer kopott, rossz, vagy ez ilyen és bele kell törődni. Hát, én nem törődtem bele! Ennyi méregetés után végül úgy döntöttem, hogy hagyom a gyárit a fenébe és belekezdek egy digithőmérős projektbe.

120-nál…

már a fölső vonal alatt van

110-nél…

 

 

 

 

 

 

 

beáll középre

és csak 60°C alatt…

indul meg lefelé

 

 

 

 

 

 

 

Beszereztem 2 db digitális, vezetékes jeladós hőmérőt (az egyik a Laciéba lesz), átalakítottam a hengerfej közepén lévő hőgombát, hogy beleférjen a szonda, beépítettem a műszerfal óra alatti részébe a kijelzőt, adtam neki gyújtásra kapcsolódó áramot és már kész is volt a hőfokmérő műszer ellenőrző hőfokmérő műszer. 🙂 Most már mindig látni fogom viszonylag pontosan a vízhőmérsékletet, az angol mérnökök pedig le vannak sajnálva! 🙂

A középső lett a nyerő

Ide építettem a szondát

és ide a kijelzőt. A balos egy feszmérő.

 

 

 

 

 

 

 

Valamikor a tél közepén elkezdett belassulni az ablaktörlőm. Ez az öreg autóknál tipikus hibajelenség és az ablaktörlő mechanika berozsdásodott tengelyei okozzák. Nem érdemes sokáig halogatni a javítását, mert a szoruló szerkezet miatt képes lefüstölni az ablaktörlő motor és akkor jóval drágább lesz a móka. Ideiglenes megoldásként csavarlazító spray befújása szóba jöhet, majd amikor már könnyen mozog, valamilyen kenő spray-t alkalmazhatunk (pl. WD-40, Motip MPL-20 stb.). Márkatársunk, Barna, már túlesett ezen a javításon, itt elérhető az írása a javítás menetéről:

http://www.300lrd.hu/repair/ablaktorlo-mechanika/ablaktorlo.htm

Én ezt kiegészíteném annyival, hogy egy igazán hosszantartó megoldást akkor érünk el, ha szétszedjük a mechanikát, felcsiszoljuk a berozsdásodott tengelyeket és perselyeket, majd tisztítás után rézpasztával vagy grafitos zsírral alaposan bekenve szereljük össze. A tengelyek fölső részén van egy vékonyka O-gyűrű, ami a víz bejutását hivatott megakadályozni, ha valakinek sikerül ilyet beszereznie, érdemes kicserélni. Nálam az egyik el volt szakadva, de nem találtam a műhelyemben hasonlót, így visszaszerelésre került és bízom abban, hogy a sűrű rézpaszta egy ideig kint tartja a nedvességet.

Jól látszik a rozsda

A berohadt tengely

Csiszolás után alaposan zsírozzuk be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hát ennyi munkám volt 2016-ban a Discovery-n.

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair