Land Rover Discovery 300Tdi

 

Mivel a Vitarát is kinőttük, illetve kevésnek bizonyult a lakókocsi vontatásához, elkezdtem nézegetni a nagyobb terepjárókat. A szakmámból és véges tőkémből adódóan nem a csili-vili, sarat sosem látott, többmilliós gépek keltették fel a figyelmemet, jóval inkább a 15-20 év körüli, felújításra szoruló sárdagasztók érdekeltek. Leszűkítettem a kört néhány szimpatikusabb típusra és beindult a válogatás. Mivel Laci barátom is be akart ruházni egy horgászterepjáróra, együtt jártuk az országot és kerestük a megfelelő járgányt. Aztán egy hirdetés alapján elmentünk megnézni egy Land Rover Discovery-t.

Íme a Disco

Íme a Disco

Elég egyszerű

Elég egyszerű

mégis nagyszerű :)

mégis nagyszerű 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

Kívülről egy nem túl szép doboz az egész, belülről is eléggé puritánnak tűnt, de amikor a tulaj ráállt vele egy szerelőaknára és megnézhettük alulról is, tátva maradt a szám! Ilyen brutális merevhidas, ökölfejes futóművet utoljára ipari tanuló koromban láttam az AFIT mátyásföldi üzemében, ahol katonai 344-es Csepeleket javítottunk. Rögtön eldöntöttem, hogy ilyen autó lesz a Vitara utódja! 🙂

Merev tengely elöl..

Merev tengely elöl..

és hátul

és hátul

Na meg kardánfék

Na meg kardánfék

 

 

 

 

 

 

 

 

Eltelt egy év és még nem találtunk megfelelő példányt, pedig 20-25 darabot biztos megnéztünk. Vagy túl drágák voltak, vagy meg annyira lepukkantak, hogy még én sem láttam bennük fantáziát. Végül egy semmitmondó hirdetés hozta meg az áttörést. Telefonálás után kiderült, hogy tőlünk kb. 50 km-re lehet megnézni az autót. Mivel Laci nem ért rá, a párommal pattantunk „lóra” és elporoltunk délvidék felé, megnézni a „traktort”.

Pontosan azt találtuk, amire ezért a pénzért számíthatott az ember. Kissé bemattult fényezés, enyhén lelakott belső, picit füstölő motor, kopottas gumik, hátsó szélvédő helyett egy darab lemez, hiányzó kipufogódob, nem működő klíma, 1 hónap műszaki, itt-ott korrodált alsó részek. Szóval egy tökéletes felújítási alap. Úgy éreztem, ez az a bizonyos arany középút, így hát elmentünk a bankba némi lecsóért és megvettük. 🙂

Mire hazaértem vele, már alig bírtam kormányozni és kiderült, hogy az osztómű is sír 80 fölött. Nem baj, belefér! Az udvarra való beálláskor már csak izomból működött a kormány és alulról dőlt az olaj belőle. A hibát egy kilyukadt szervo gumicső okozta. Ez egy típushiba és azért fordulhat elő, mert a cső túl közel van a kipufogó leömlőhöz. Pár ezer forintból megcsináltattam, hővédelemként pedig ráhúztam egy alu gégecsövet. Egy darabig nem lesz vele gond.

A szervócső

A szervócső

 

Néhány adat a gépről:

Land Rover Discovery I. 2,5Tdi (300Tdi) Gyártási év: 1996, 5 ajtós, 5 személyes.

Extra felszereltség: 4 elektromos ablak, elektromos tükrök, központi zár, klíma.

A többi adat itt:

http://www.auto-data.net/en/?f=showCar&car_id=5229

 

A Discovery egy ízig-vérig terepjáró! Állandó négykerék hajtás felezővel (inkább harmadoló) és difizárral. Ez a difizár nem az, amire sokan gondolnak e szó hallatán! A Disco három differenciálművel van szerelve: első, hátsó és középső. Ez utóbbi miatt lehetséges az állandó 4×4, akár száraz aszfalton is. A gyári differenciálzár csak a középső difit zárja, így biztosítva a fix hajtást az első-hátsó tengely között. Az első és hátsó műveken gyárilag nincs zár, tehát a lediferálás bármikor előfordulhat. Bekapcsolt difizárral gyakorlatilag úgy fog viselkedni és úgy is kell kezelni az autót, mint egy kapcsolható 4×4 rendszerű gépet. Tehát TILOS száraz aszfalton használni!

Mint írtam már, a karosszéria egy nagy doboz, legmagasabb pontja közel 2 méter! A tetőcsomagtartó vagy tetőbox csak létráról pakolható. Ebben az autóban már hátul is elfér három, 100 kiló fölötti horgász és a csomagtér hatalmas. A 16″-os kerekek és a magas felépítmény gondoskodik róla, hogy komoly traktorcsapásokon se akadjon fönt, cserébe a beszállás kicsit nehézkes. Térdízületi problémákkal küzdőknek küszöbfellépő felszerelése javasolt! Közúton közlekedve viszont szó szerint lenézhetünk a többiekre. Azért azt ne felejtsük el, hogy mindig van egy nagyobb hal! 🙂

A belső olyan angolos. Fura megoldásokkal találkozhatunk és leginkább egy némi extrával felszerelt teherautóhoz hasonlatos. De hát valójában az is. A pedálok állását szokni kell, én többször is luftot nyomtam a kuplungra, mire megszoktam. A kormányra először azt hittem, hogy magasságállítós, aztán kiderült, hogy csak a kiszállás megkönnyítésére lehet följebb hajtani. Az elektromos ablak kapcsolói a könyöklő alá kerültek, maga a könyöklő meg olyan széles, hogy szalonnázni is lehet rajta. A gyújtáskapcsoló túl közel van a műszerfalhoz, a nagyobb kezű embereknek kicsit nehézkes a kulcs kezelése.

A szélvédő olyan kicsi, hogy először úgy éreztem magam, mintha egy páncélozott jármű kitekintőjén leskelődnék kifelé. 🙂 Ennek köszönhetően a napellenzőt csak ritkán kell használni, viszont az út fölötti jelzőlámpát csak jóval távolabbról tudjuk figyelemmel kísérni, mint az átlag autósok. A kormány, akár egy malomkerék, a kormánymű kicsit pontatlan, de kellően nehéz. A szokásos terepjárós billegés itt is megvan, csak talán nem annyira, mint a Vitarán. 110 km/h feletti sebességnél már komoly zajok vannak és kezd az ember előtt leperegni az élete filmje… 🙂

Mindezek ellenére egy élmény vele közlekedni! Most kezdem csak megtapasztalni, mire is gondolnak a Land Rover fórumosok, amikor életérzésről beszélnek. Lassan már azért akarok menni horgászni, hogy csapathassak vele. 🙂

Most térjünk át egy kicsit a sötét oldalra. Ezen az autón elképesztően sok hiba volt, van és valószínűleg lesz is. Úgy gondolom, ez az előző gazdájának is köszönhető, vagy annak, aki javította. Mindjárt kezdésnek ott volt a már említett szervo cső. A következő a vezérlés cseréje volt. Ezt ugyan minden használtautó vásárlásnál illik azonnal megejteni, de nekem csak a szerencsén múlott, hogy a hazaúton nem ugrott át a szíj, annyira laza volt és gyakorlatilag már olajsárban forgott.

Dőlt az olaj a szervóból

Dőlt az olaj a szervóból

Olajsárban futott a szíj

Olajsárban futott a szíj

A foltozás itt kezdődött

A foltozás itt kezdődött

 

 

 

 

 

 

 

 

A legnagyobb volumenű munka a lakatolás volt. A Discovery karosszériája kívülről alumínium (kivéve a tető), ezért fényezési hibákon kívül nem igazán lehet rajta korróziót látni. Persze ahol az alu vassal érintkezik és vizet is kap, ott létrejöhet egy kontakt korrózió, magyarul elrohad, elporlik az alumínium is. Tehát a kaszni kívülről alu, de az alváz, a padlólemez , a vázkeret bizony acélból van és úgy tűnik, az angoloknak nem erősségük a korrózióvédelem. Először csak a két első doblemezt akartam kijavítani, a vége pedig az lett, hogy darabokra szedtem az egész autót és kilakatoltam a küszöböktől kezdve a csomagtér aljáig mindent. Pihenésképpen levettem a tankot és kitisztítottam az egész üzemanyagrendszert, megjavítottam az elektromos ablakokat és kicseréltem néhány szétégett kábelt a műszerfal alatt.

Taposó csere

Taposó csere

Küszöb szintén

Küszöb szintén

A jobb oldalt ugyanez

A jobb oldalt ugyanez

 

 

 

 

 

 

 

 

Néhány dologgal rendesen szívtam, sokszor más kókányolása miatt, néha pedig a tudatlanságom miatt. Pl. nem működött az első ablaktörlő visszatérő áramköre. Háromszor szedtem szét a motorját és ellenőriztem az érintkezőket, mire rájöttem, hogy valaki egyszerűen elvágott egy vezetéket (mert szétégett) a műszerfal alatt és amiatt nem jó. A hátsó ablaktörlő szintén többször kiszerelésre került, mert hol működött, hol nem, már kezdtem a hajamat tépni, amikor az egyik barátom rájött, hogy nyitott ajtónál nem működik. Valamiért az angolok úgy döntöttek, ha kinyitják bármelyik ajtót, álljon meg az a fránya ablaktörlő és ne is induljon el, csak ha újra bekapcsolják. Ki érti ezt?

Végül a csomagtér is

Végül a csomagtér is

Következett a tömítés...

Következett a tömítés…

majd az alvázvédelem

majd az alvázvédelem

 

 

 

 

 

 

 

 

A beázással is problémáim adódtak. Már kész volt a kasznizás és festés stádiumban volt a munka, amikor egy eső után észrevettem, hogy az első ajtóoszlopok belső felén becsorog a víz. Nosza, letömítettem mindenhol, ahol gondoltam, de mégis folyt. Kiderült, hogy az első szélvédőt valaki kevés ragasztóval tette be és attól jön a víz. Kivágtam az üveget és újraragasztottam. Elég vastagon nyomtam a ragasztót, de kevésnek bizonyult! Másnap újra kivágtam és immár 2 tubus ragasztót elhasználva ismét visszaragasztottam, ám még mindig maradt egy kis szivárgás. Végül a kritikus helyen némi többletragasztó utólagos bejuttatásával úgy tűnik, sikerült orvosolni a beázást.

Tetőkárpit csere

Tetőkárpit csere

Ezt érdemes bezsírozni

Ezt érdemes bezsírozni

A Hardy is cserés

A Hardy is cserés

 

 

 

 

 

 

 

 

A javítással már belecsúsztam a decemberbe és így alkalmam volt végre kipróbálni, hogy indul a dízel a hidegekben. Hát, egyre rosszabbul. A végén -10 fok környékén már nem is indult, csak pöfögött. Kikaptam az izzító gyertyákat, a négyből három ki volt égve. Kicseréltem mindet, azóta indul, bár az önindító eléggé nyögve teker. Azt is szét kell majd szedni. De nem sorolom tovább a hibákat, mert a lista a végtelen felé közelít. 🙂

Túl hosszú olajszűrő

Túl hosszú olajszűrő

Ez való bele

Ez való bele

Ez már a futómű teszt

Ez már a futómű teszt

 

 

 

 

 

 

 

 

Végül nem sokkal karácsony előtt elkészült a Landy annyira, hogy elmenjen vizsgára. Át is ment gond nélkül. Azóta többször is voltunk vele horgászni, komoly dagonyában is, és itt már valóban érezni, hogy ez a gép erre lett tervezve. A kopottas AT-s gumikkal problémamentes volt fölhajtani a töltés oldalán, még eső után is, az úton meg egyszerűen nem volt olyan sár, amibe ne mertem volna belemenni. A lakókocsit is szépen húzza, tehát elértük az előirányzott célt. 🙂

Ez meg a tuning :)

Ez meg a tuning 🙂

Csináltam rá egy csomitartót

Csináltam rá egy csomitartót

Meg egy bicaj tartót

Meg egy bicajtartót

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Essen szó egy kicsit az alkatrész árakról. Itthon a hivatalos szervizek nem túl olcsón adják, ezért érdemes egyenesen Angliából rendelni, lényegesen olcsóbban. Az Index fórumán van egy jó kis csapat, ők összevont rendeléseket szoktak csinálni, így téve olcsóbbá a szállítást. Szakmai tanácsot is adnak szívesen!

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9111102

Bontott alkatrészeket is találni, sokszor kifejezetten sporttársi áron. Tehát ahhoz képest, hogy angol autó, elég jó az alkatrészellátás. Rengeteg tanácsot és jó ötletet találtam Barna oldalán, amit ezúton köszönök neki és ajánlom minden Discovery 300Tdi tulajnak:

http://www.300lrd.hu/

Végre kész! Vagy mégsem? :)

Végre kész! Vagy mégsem? 🙂

 

 

Végül egy jó tanács:

Ilyen autót csak az vegyen, aki ért az autójavításhoz vagy a baráti, rokoni körében van néhány fanatikus autószerelő, karosszériás, mert ha szervizbe kell hordania, a gatyája is rá fog menni!

 

 

 

 

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair