május 19 2012

Hidegfront? Akkor peca!

Erős lehűlést ígértek az időjósok, ezért úgy döntöttünk, itt az ideje egy hétvégi pecának a kedvenc csatinkon. Csütörtök késő délután startoltunk, megálltunk a horgászboltnál, tankoltunk és egy óra múlva már a kiszemelt helyen is voltunk. Az egész part üres volt, csak az elején a zsilipnél volt egy kisebb tumultus. Öt autót számoltam, gondolom, a kicsit nyitott zsilipen átfolyó friss vízben láttak fantáziát, bár elmondásuk szerint most nem sikerült komolyabb halat fogniuk.

A csati

Az ott amur?

Az bizony!

Gyors sátorállítás következett, majd nekiálltam összerakni a felszerelést. Nem finomkodtam, elsőre egy 30-as fonottal szerelt „dióverőt” szereltem fel, fix 80 grammos ólommal Gama G-Carp Super Snag 2-es horog, két szem fűzött kefires kukoricával felcsalizva. Amurra készültem. Több nagytestűt is láttunk megugrani közvetlenül a horgászhelyen és mellette is. Ezt a szerkót kicsit balra dobtam be és ráetettem néhány marék kefires kukoricát. Az ólomra is gyúrtam egy kevés darált robbantott kukoricával összeragasztott kefireset. Felszereltem egy hasonló botot ugyanígy, azt pedig jobbra dobtam. Gyorsan összeraktam még egy pickert, végül felállítottam a horgászládát és összedugtam a rakóst. Mire mindezzel elkészültem, már majdnem besötétedett. Csodálatos este volt, tükör víz, tücsökciripelés, vízityúk pityegett mellettünk, nádirigó recsegett hangosan és még ezer zaja hallatszott a természetnek. Hátradőltünk a horgászszékben és egy hideg sörrel a kezünkben élvezettel hallgattuk ezt a csodát. Párom hamar elvonult lepihenni, neki hajnalban kötelességből kell kelnie, mert dolgozni kell mennie. Én a halaktól függően úgy terveztem, hogy le sem fekszem, megpróbálom kihasználni teljesen ezt az éjszakát. Bár az ológusok szombat délutánra mondták a hidegfront érkezését, de ki tudja, tévedhetnek is és akkor az esőben majd ráérek aludni.

Egyelőre a halak nem díjazták a kezdeményezéseimet. Rakóssal fogtam néhány törpét csontival, ezért áttértem a csemegekukoricára, arra meg nem volt kapásom. Éjfél körül tört meg a csend, fütyülős kapás a bal oldali dióverőn. Hamar szákba terelem a kettes körüli tőpontyot. Kb. egy óra múlva ismét kapás ugyanazon. Érzem, ez már amur, mert nagyon rázza a fejét, de a 30-as fonottnak nem ellenfél a hármas körüli hínárzabáló. A következő kapásra majdnem hajnali négyig kellett várnom. Most a jobboldalit kapta fel az első potyka tesója. Egy jó adag hínárral sikerül csak megszákolnom, de megvan.

Éjféli vendég

Az idei első amur

A “tesó”

Lassan elkezd pirkadni, ha az alkonyatnál lehet még szebb valami, akkor ez az. Vastag ködlepel borítja a pusztát és gomolyog a víz fölött. Igazi horgász reggel, de halat mégsem sikerül fognom. Nehéz a horgászat, mert a fenék tele van egyfajta fonalszerű hínárral és minduntalan ráakad a horogra. Párom is felkel, összeszedi magát, iszunk egy jó forró kávét és elhúz dolgozni. A pickerrel és a rakóssal folytatom a pecát, egyelőre eredménytelenül. Mindenütt bugyborékok, túrások látszanak a vízen, néha közvetlenül az úszóm mellett is, mégsem bírom megfogni a gazdáikat. Áttérek szúnyogra, erre rögtön van kapás, fogok is egy szép nagy snecit. Félreteszem rablózni. A harmadik sneci után jön egy törpe, olyan közepes méretű. Aztán még egy és megint. Áttérek csontira, de arra is törpe jön. Úgy tűnik, beállt egy csapat az etetésre. Fogok vagy tíz darabot, mire eltűnnek. Sikerül még két darab tenyérnyi kárászt fogni, szintén a rakóssal, aztán teljesen leáll minden kapás. A hajnali 7 fok után erősen melegszik az idő, 11 felé már közel 30 fokot mutat a hőmérőm. Felállítom a napernyőket, majd úgy döntök, itt az ideje kipucolni a helyet. Összerakom a kaszát és irány a víz. Bő egy órás munkámba került, mire úgy éreztem, sikerült megfelelően kitakarítanom a hínárt. A lassan folyó víz szépen elvitte a kiszedett zöldséget, majd a feltámadó déli szél meg visszafújta mindet elém. Aztán lecsendesedett a szél és leúszott megint, később felélénkült és ismét visszafújta. Ez így ment egész szombat estig, mikor az érkező hidegfront viharos szele végleg eltüntette mindet. A takarítás után visszatértem a rakóshoz, de a picker helyett a bolót vetettem be egy snecivel csalizva. Szinte rögtön kapás volt rá, de a termetes teknősnek sikerült lelopnia a kishalat róla. A következőnél már figyeltem, amikor felbukkant a teki, jól kupán vágtam a bottal. Ez hatásos volt, mert jó darabig nem jött a hal közelébe.

Reggeli pára

Napfelkelte a parton

A napernyő már kötelező

Jócskán benne jártunk már a délutánban, amikor végre egy komoly kapás volt a kishalra. Akasztás után érzem, elég jó hal, de mintha nem csuka lenne. Elsőre behúz a hínár alá egy nagy csomót összeszedve, majd az erőltetés hatására kifordul, de már be is húz a következő hinarasba. Egy pillanatra látom a halat, most már biztos vagyok benne, hogy nem csuka, de nem tudom hova tenni. Talán balin lenne? Nem, az nem lehet, ahhoz túl sötét színű – elmélkedem magamban. Közben ismét sikerül kicibálnom a hínár alól, most meg az előttem lévő békanyálba keveredik bele, de már elfáradt. Végül egy csomó növényzettel együtt nagy nehezen sikerül megmerítenem. Most már kiderül, hogy kivel van dolgom. Azonnal felismerem, bár még soha nem fogtam. Egy pisztrángsügérrel, más néven fekete sügérrel, becenevén fekával hozott össze a horgászszerencse! Tudtam, hogy van a vízben, néha láttam is pár szebb példányt belőlük, de ez volt az első, amit a saját kezembe vehettem. Gyorsan megszabadítottam a horogtól (szerencsére csak a szája szélében volt), lemértem (40 cm), csináltam néhány fotót és már engedtem is vissza. Kissé sértődötten, de épen és egészségesen tovaúszott. Ismét bebizonyította a csatorna, hogy 20 év után is tud még meglepetésekkel szolgálni 🙂

A “feka”

1.5 kilós lehetett

Szitakötőt is fogtunk 🙂

Nemsokára megjött az asszony, kicsit sajnálta, hogy nem láthatta élőben a fekát, de belátta, hogy kár lett volna szákba tenni és kockáztatni a megsérülését ennek a ritka és gyönyörű halnak.

Egy szebb kárász

Törpök

És a vége

A további horgászatunk már nem hozott komolyabb eredményt. Néhány szebb kárász és törpe azért beugrott még és pár bodorka is horogra akadt. Szombat estefelé megérkezett a hidegfront, viharos széllel, vasárnap hajnaltól pedig komoly esőt is kaptunk a nyakunkba. Reggelre lecsendesedett a szél, az eső is elállt, ideális időt biztosítva a horgászathoz, de az említett halakon kívül már csak teknőst sikerült fognom.

Nem is baj ez, ismét gazdagabbak lettünk egy élménnyel és jót pecáztunk!

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair