szeptember 20 2014

Esőt hozó sügérek

Vagy talán sügéreket hozó eső címet kellett volna adnom? Végül is mindegy, a legutóbbi csatornahorgászatunk fő szereplői a sügérek és más rablóhalak, meg a rengeteg eső volt.

Ennyi víz volt csütörtökön..

és ennyi lett vasárnapra

Kész a tábor

Több mint egy hónapja nem voltunk a kedvenc csatornánkon, ezért komoly hiányérzet kezdett kialakulni bennem. 🙂 Na, meg a legutóbbi tiszai csalódásokat is ideje volt levezetni valahol. Azért nem túl nagy reményekkel indultunk neki a lógatásnak, mert az utolsó, még augusztus elejei csatornapecázásunk olyan eredménytelen volt, hogy egy pár soros leírást sem tudtam kanyarítani belőle. De mint tudjuk, a „remény hal” megy utoljára, így csütörtök délután lerángattam a lakókocsit a partra, hogy megkezdjünk egy újabb háromnapos lógatást. Az időjósok komoly esőzéseket ígértek egész hétvégére, ami már délelőtt megkezdődött, ám valami óriási szerencse folytán egész délután és kora este is elkerültek minket a zivatarok, így nyugodtan beállíthattuk a lakót és megkezdhettük a horgászatot. A jelenlegi időjárás mellett csak terepjáróval javasolt behajtani a hidaktól mélyebbre! Hatalmas pocsolyák és sár jellemzi az egész partot, még a Land Rover is meg-megcsúszott néha. Végül elértük a szokott helyünket, de használhatatlannak bizonyult az előtte feltorlódott hínár és békalencse miatt, ezért csak kb. 1 km-re tudtunk letáborozni. A vízállás olyan magas volt, hogy több horgászhelyet is elöntött a víz. Elindulás előtt az interneten ellenőriztem a vízállást és láttam, hogy 500 cm felett van, de nem is gondoltam bele, milyen magas lesz ez. Az ellenőrzést a vízügy oldalán bárki megejtheti:

Végre megkezdhettük a horgászatot. Elsőként a pickert vetettem be, majd sikerült néhány kishalat fognom, így a bolót is beállítottam, úgy, hogy a kishal a felszínen veressen. Pár lépést tettem csak és egy hangos csobbanással már el is vitte a halacskát valami bandita. Mire fölkaptam a botot, már bent volt a nádban jobbra mellettem. Húztam-vontam, éreztem rajta a halat, de nem mozdult. Ezt vagy beszakítom, vagy bemegyek érte! Belenyúltam a vízbe, elég hidegnek tűnt. Nosza, elő egy hőmérőt, 20,6 C fok, nem is olyan hideg. Fölkaptam egy fürdőgatyát meg a topánkámat (szörfcipő) és irány a víz. A párom fogja a botot én meg óvatosan próbálok beereszkedni a vízbe, de egy rossz lépés és máris mellig merülök. Kicsit kellemetlenül érintett a hirtelen hidegzuhany, nem gondoltam volta, hogy egy lépésre a parttól ilyen mély lesz, de ha már így esett, gyorsan megmártóztam teljesen. Természetesen a hal – mire kiszabadítottam volna – egy rántással leakadt. Legalább láttam, hogy egy 40 centi körüli csuka volt és a horgaim megmaradtak.

Ha már vízben voltam, feltérképeztem a medret és megszórtam egy jónak tűnő részt kefires kukoricával. Ezen a szakaszon teljesen máshol voltak a kemény, iszapmentes fenékszakaszok, mint az eddig meghorgászott helyeken.

A hideg víz hatását némi pálinkával kompenzáltam, majd folytattuk a horgászatot, egyelőre nem sok sikerrel. Érdekes módon se csontira, se csemegére nem volt kapás, még a törpék sem jelentkeztek. Végül estefelé a pickeren, csemegére jött egy kisebb compó, aztán megint semmi.

Az első hal

Másfeles sütyi

Az egyetlen kárász

Kicsivel éjfél előtt járhatott az idő, már lefekvéshez készülődtem, amikor a kishalas botomon fékrecsegtetős kapással jelentkezett valami. Akasztok, meg is van a hal, nem tűnik nagynak, de törpénél mindenképp nagyobb. Kicsit elbénázom a fárasztást, ezt kihasználva egyből beugrik jobbra a nádba ez is. Persze szintén felakad, ráadásul ez egy két horgos szerelék. Mivel a hal csobog a felszínen, úgy döntök, itt az ideje egy újabb hűsítő fürdőzésnek. Párom már alszik, de rutinból elő vannak készítve a pancsoláshoz szükséges dolgaim. A víz most még hidegebbnek tűnik, ám az időközben elfogyasztott pálinka már rendíthetetlenné tesz. Majdnem nyakig ér a víz a nádas előtt és már látom a halat, csakúgy vakít a hatalmas szeme a fejlámpám fényében. Egy másfeles süllő akadt fent a nádon, a horog épp csak a szájszélében fityeg. A szájába nyúlva megfogom, egy kicsit megszurkálnak a fogai, de végül sikerül kiszabadítanom. Megvan az első komolyabb hal!

Némi pálinkával ismét kompenzálom a fürdőzés utóhatásait, ettől meg elálmosodok, közben az eső is rákezd, így hát elvonulok aludni én is.

Reggel alig világosodott még, amikor keltem, felcsalizom a kishalas botot, bedobom, de még le sem teszem, már valami üti. Bevágok, puff, egy bő tenyérnyi sügér. Újradobom, ismét kapás, hopp, megvan és ez most nagyobb, de mégsem, csak kettő van rajta egyszerre. Ez így folytatódott egy darabig, aztán leszakadt az ég és úgy két órára be kellett vonulnom az elősátor alá.

Átlagban ilyenek jöttek

Meg némi eső

45-ös csuka

Az eső után rögtön jött egy 45-ös csuka a bolóra, nem sokkal utána egy éppen méretes, a kishalas botról pedig kettő lemaradt. A sügérek, kicsit ritkábban, de egész nap folyamatosan jöttek. Nem győztem a kishálóval fogni a babahalakat. Érdekes, hogy békés halat sem rakóssal, sem pickerrel nem tudtam fogni.

Az eső időnként eleredt, néha igen intenzíven és az egyik ilyen alkalomkor megfőztük az ebédünket. Ez nem más volt, mint az igazi magyar marhagulyás. Ősi módon csak hagymát, pirospaprikát és sót tettünk bele, mégis fantasztikusan finom lett ez az egyszerű étel. Igazából szürkemarhából és fatüzeléssel kellene csinálni, mint eleink, de azért így is nagyon jó lett. Még reggelire is azt ettük. 🙂

Késő délután lejött Laci barátom, természetesen egyből letesztelte a  Land Rovert a partoldalon és mint a kép is bizonyítja, sikerült kiszerelni belőle a füstgépet. 🙂

Mindkettő harapós

Esőben főtt gulyás

Laci, füstgép nélkül

Az éjszaka eseménytelenül telt, illetve Laci fogott egy 42 centis csukát, reggel pedig folytatódott a sügérdömping, egy-egy kisebb csukával fűszerezve. Laci délelőtt elhúzott haza, mi pedig folytattuk a horgászatot. Kicsit alábbhagyott a sügérinvázió, de közben sikerült fognom egy tenyeres bodorkát, így estére bekerült a stupek. Sötétedés után egy hatalmas csobbanás hallatszik balról, majd csippan egyet a stupekos bot kapásjelzője! Odafutok, nézem a karikát, de nem mozdul. Rávilágítok a vízre és a következő pillanatban, mintha felrobbant volna a felszín! A hirtelen fénytől jókora amurok riadnak meg és zajos csobbanással spriccelnek szét minden irányban. Némelyik látványosan ki is ugrik a vízből nagy ijedtében. Ezeket 10-15 kilósra saccolom.  A nagy riadalom után azt is látom már, hogy mit keresnek itt. Megnyitották valamelyik zsilipet és az áramlás elkezdte hozni a békalencsét meg egyéb zöldségeket, az amurok meg vígan lakmároztak belőle. Bezzeg az én kukoricámat le sem bagózták! Mivel a sodrás komoly nádtutajokat és mázsás hínármezőket is hozott, be kellett fejeznem a horgászatot éjszakára.

Jött a dzsuva...

Jött a dzsuva…

és a tutajok

Lóg az eső lába

Reggelre kicsit normalizálódott a helyzet, úszott ugyan még a dzsuva, de már víz alá dugott spiccel, illetve némi előretekintéssel lehetett lógatni. Első kishalas dobásom rögvest egy kiló körüli süllőt hozott, majd ismét beindultak a sügérek. Szerencsére a délelőtt esőmentes volt, az erős szél pedig szépen kiszárította az elősátrunkat, így a délutáni súlyos esőfelhők elől sikerült időben elmenekülnünk. Azért otthon a kaput már szakadó esőben nyitottam, így nem úsztam meg szárazon. 🙂

Reggeli süllő

42-es

És a vége

A végeredményt nem is tudom pontosan. A két süllőt és három csukát elhoztuk, az egyetlen kárászt szintén és kb. 10 db sügért. Csukából, a visszaengedett és lemaradtakat is számolva 10-15 darabot foghattunk, sügérből 50-60 db lehetett. Sügérből többet is elhoztunk volna, mert igen finomak sütve, de mint kiderült, kilyukadt a haltartó és egy csomó kiszökött belőle. Összességében, a rengeteg eső ellenére, egy mozgalmas és eredményesnek mondható pecán vagyunk túl. Nem utolsó sorban pedig egész hétvégén, Lacin kívül, talán még két terepjárós horgász merészkedett ki a partra.

Free Blackberry Phones for Sale | Thanks to Savings Account Rates, Best CD Rates and Credit Repair